Äta ute

Oavsett om du lever av det du finner i naturen, om du bär med dig en matsäck eller om din tripp inkluderar catering så är matstunden alltid en skön och efterlängtad stund under utomhusvistelsen. Det finns en djup och ärlig tacksamhet i att, efter en sträckas förflyttning eller en stunds vakande, få känna belöningen av ett stärkande näringsintag. Jag tror att vi alla känner igen hur väl det faktiskt stämmer att "sjön suger" och att "mat smakar som bäst utomhus". Jag tänkte här ge dig några tips om hur jag tänker kring ätande ute i det fria.

Allergier och matpreferenser
Inledningsvis vill jag understryka vikten av att ha koll på sina egna och andras eventuella allergier och matpreferenser vid friluftsaktiviteter. Många allergireaktioner uppstår i samband med matintag och om en kraftig allergisk reaktion skulle inträffa då du/ni befinner er i otillgänglig terräng kan en situation bli betydligt mer dramatisk i jämförelse med om du befinner dig i bebyggelse nära sjukhushjälp. Förvissa dig om dina vänners behov och var de förvarar eventuell medicin innan ni planerar maten och beger er ut. Vid en allergichock kan den drabbade tappa medvetandet och tidsaspekten vara kritisk. Kanske någon annan i sällskapet blir tvungen att ge t.ex. en spruta och då räcker det inte att bara den drabbade vet var medicinen förvaras och hur denna skall tas/ges. Om det finns speciella kostönskemål, både vegetariska eller kulturella så är det betydligt trevligare att klargöra detta innan trippen för att slippa riskera att någon ej kan äta den enda medhavda maten.

Leva av naturen
En mer extrem variant är ju att ej plockar med mig någon mat eller dryck alls och istället leva av det som naturen erbjuder. Beroende på hur länge jag planerar att vara ute, så kan ju detta låta som att späka sig själv. Men även om det är en utmaning så är det väldigt tillfredsställande att komma till den punkten då jag känner att jag faktiskt behärskar kunskapen om vad jag bör och inte bör äta i min naturliga omgivning. Samtidigt så skänker det en inspirerande frihet att ej behöva bära på en eventuell tung och skrymmande matsäck. Ett mer extremt exempel på en sådan tripp kan vara ett övningstillfälle enligt Jonas Vildmarks Metod för Överlevnadsträning (JVMS). Det är dock mycket viktigt att vid sådana här tillfällen verkligen känna sig trygg i sin kunskap om vad som är ätligt och vad som kan vara giftigt. Dessutom behöver du markägarens tillstånd om dina aktiviteter innefattar någon form av "överkonsumerande" av markens rikedomar.

Vätska
Även om det gamla talesättet, "du klarar 3 veckor utan mat, 3 dagar utan vatten och 3 minuter utan luft", är en mycket grov uppskattning så kan det ändå ge en hint om hur vi människor fungerar. Men tänk på att detta är en extrem "regel", jag misstänker att det är många med mig som mår betydligt bättre vid ett jämt intag av vätska. Under en normal vandring försöker jag dricka lite en gång i timmen. Här följer några tips rörande vätska.

De gånger jag lever av vattnet naturen erbjuder, och jag ej hinner koka vattnet innan jag dricker det, så är det smidigt att nyttja någon form av vattenreningstabletter. Då jag rör mig i de norra delarna av Skandinavien, och ej misstänker föroreningar i vattnet, så dricker jag vanligtvis direkt av strömmande vatten.

Då jag plockar med mig vatten tar jag alltid med mig lite mer än vad jag tror kommer att gå åt.

I temperaturer som riskerar frysa mitt vatten förvarar jag min vattenflaska innanför jackan för att alltid ha tillgång till flytande dricksvatten.

Under krävande strapatser, då det är extra viktigt med vätska och näring, kan det vara mer effektivt att byta ut innehållet i vattenflaskan mot en värmande och stärkande soppa. En flaska med termosfunktion är då ideal.

Tänk på att förvara dina vätskor skilt från persedlar du vill hålla torra. Det finns alltid en risk att en vätskebehållare börjar att läcka.

Matsäcken
Det vanligaste är att jag, istället för att enbart leva av naturen, plockar med mig något att äta under mina äventyr. Mängden medhavd mat beror av trippens/vistelsens längd och vilken aktivitet jag planerar ägna mig åt. Kortare och lugnare utflykter kräver kanske ej mer en ett par mackor och en frukt, medan längre och mer näringskrävande turer blir trevligare genom tillagning av maten i fält. Årstiden spelar också in då jag kan behöva aningen mer mat på vintern för att hålla rätt kroppstemperatur, och i sådant fall är ju även varm mat som ej fryser önskvärd. Personligen har jag en tendens att köra med en ganska tråkig meny på mina ensamturer. Men jag vill absolut uppmuntra dig till att unna dig inspirerande friluftsmat samt något litet extra för att lyxa till då det kan kännas som tuffast under din tripp. Här följer några tips rörande maten.

Påsar med pulversoppor väger mindre än konserver. Jag brukar välja soppor som är tänkta att späda med vatten för att slippa plocka med mig mjölk.

Små nudelpaket är lätta att bära och ett enkelt sätt att få en pulversoppa att kännas matigare.

Då jag har små kryddpåsar över från hamurgerrestaurantbesök tar jag med mig dessa som ett smidigt sätt att liva upp matlagningen.

Zetas Snackoliver är ett trevligt och smakrikt sätt att piffa upp din måltid. Små och smidiga förpackningar med olika kryddade oliver för oss aktiva.

Ibland behöver man vara lite uppfinningsrik. Jag minns en gång då jag och en vän över öppen eld grillade en nyupptagen harr inlindad i vått tidningspapper. I avsaknad av kryddor tog vi det som fanns kvar i gårdagens chipspåse och smulade ner i fiskpaketet. Resultatet blev utsökt.

Kom ihåg att även ta med dig en konservöppnare (eller ett verktyg/fällkniv innehållande en) om du plockar med dig konservburkar som ej har "öppningsring". Visserligen kan du sprätta upp en burk med hjälp av en rejäl kniv, men det är en onödig risk att ta.

Nybakat bröd är både enkelt och gudomligt gott. En förberedd påse med mjölblandning hemifrån behöver bara kompletteras med lite vatten ute vid din värmekälla.

Jag bär nästan alltid med mig en chokladbit i min jackficka ämnad till tillfällen då stegen känns tunga. Någon form av godis eller nötblandningar är ett effektivt sätt att höja blodsockernivån och moralen.

Jag nämnde ovan att jag tenderar att bli mer praktisk än kulinarisk under mina ensamäventyr. Ett exempel på detta är att jag tycker att det är smidigt att ta med mig måltidsersättningar. Dessa hittas i dag på de flesta livsmedelsbutiker och har formen av en chokladkaka. Med dessa som komplement kan jag halvera min matpackning.

En påse bullar, torkad svamp eller kött och annan liknande lyx är fantastiskt trevligt att komplettera all ovan proviant med. Och glöm inte kaffet!

Catering
Dagens äventyrsutbud innefattar ju även mer bekväma och lyxiga tripplösningar där maten levereras på plats i vildmarken genom flyg eller andra transportmedel. Vid dessa tillfällen gäller i stort sett även ovan principer samt att det är viktigt att alltid plocka med sig det skräp som vi alstrar. I rovdjurstäta marker är det extra viktigt att förvara mat, rester och skräp tillslutet och kanske upphissat i ett träd för att ej locka t.ex. björn in i lägret. Även betydligt mindre skogskamrater som myror kan skapa komplikationer om du ej förvara dina sötsaker i en väl tillsluten torrsäck.

Värmekällor, ätdon och disk
Det är alltid extra fridfullt att tillaga sin mat över en vackert sprakande öppen eld. Men ibland kan det vara betydligt mer praktiskt att nyttja ett medhavt stormkök. Det finns en uppsjö märken och modeller friluftskök på marknaden. Primus är ett världsledande märke på området och de erbjuder även kök för olika bränslealternativ. Det kanske mest vanliga bränslet är gas och fungerar utmärkt vid "vanliga" turer. Vid extrem kyla och höga höjder kan dock bensin vara ett klokt alternativ.
Då du ej har tid att tälja din egen träsked och näverkåsa kan jag varmt rekommendera en Spork, en matkåsa och en metallmugg. Fördelen med en tålig mugg är att den även klarar värmen från din värmekälla. Efter en välförtjänt måltid finns alltid det roligaste kvar; disken. För att undvika magsjuka i fält kan en bra idé vara att plocka med sig lite diskmedel som klarar kallt vatten samt en tvättsvamp. Om du klipper tvättsvampen i små tärningar och förbehandlar dem hemma med diskmedel så får du smidiga små diskkuber att bruka under turen.

Hoppas något av ovan enkla tips kan hjälpa dig inför ditt nästa äventyr. Hör gärna av dig om du har funderingar eller vill dela med dig av fler tips. Ha det så trevligt där ute och smaklig måltid!

In English